Gezond gewicht

Informatie voor kindercentra en scholen en andere professionals
Vanaf het nieuwe schooljaar (2016-2017) is het niet meer mogelijk om leskisten te lenen bij de GGD. Alleen de leskisten met betrekking tot het thema verdriet & rouw blijven in de uitleen via cursus@ggdzw.nl.

Kindercentra en Bao en VO scholen kunnen in digitale overzichten informatie vinden met interventies, websites, materialen en lessen met betrekking tot het thema voeding en bewegen.

Voor een vraag en/of advies kunt u terecht bij gezondeschool@ggdzw.nl.

Voeding
Gezond eten is belangrijk voor een gezond leven. Het verkleint het risico op langdurige ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en een aantal vormen van kanker. Een gezond eetpatroon is ook de basis voor een gezond gewicht. Varieer met voeding en gebruik niet te veel suiker en vette producten.

Schijf van Vijf
Hoe ziet een gezond eetpatroon eruit? Gebruik voor een gezond eetpatroon de regels van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Iedere dag bewegen? Dat is goed!
Iedereen zou in totaal 30 minuten per dag moeten bewegen. En dat vijf dagen in de week. Kinderen zelfs 60 minuten per dag. Door dagelijks te bewegen vermindert u de kans op allerlei gezondheidsklachten. Bewegen versterkt de spieren en verbetert uw conditie; u voelt zich fitter. Natuurlijk helpt voldoende beweging ook om uw gewicht op peil te houden.

Vele mogelijkheden
In het dagelijks leven zijn er veel mogelijkheden om in beweging te blijven. Neem bijvoorbeeld de fiets naar het werk en ga tijdens de lunch wandelen. Pak de trap in plaats van de lift of breng uw kinderen te voet of op de fiets naar school.