Persbericht ‘Aftrap Stoptober’

Op woensdag 25 september was de aftrap van Stoptober bij het Zaans Medisch Centrum (ZMC). Wethouders Songül Mutluer van Zaanstad deed dit samen met Ruurd Jan Roorda, voorzitter van de Raad van Bestuur, Ferdinand Strijthagen, directeur van GGD Zaanstreek-Waterland en longartsen en longverpleegkundigen van het ZMC.

Ruurd Jan Roorda was in zijn tijd als  kinderarts al fel tegen roken. Hij wil nu tegengaan dat mensen rond het ZMC roken. Longverpleegkundige Carla van der Spek gaf aan dat grootouders en ouders het goede voorbeeld moeten geven om niet te roken. Hierdoor is de kans groter dat de volgende generatie niet gaat roken. Ze stimuleert mensen om naar het ‘Stoppen met roken’ spreekuur te komen. Songül Mutluer meldde dat in de regio Zaanstreek-Waterland een kwart van de volwassenen rookt. Dit is de reden dat Zaanstad diverse preventieve maatregelen treft, zoals een rookverbod bij speelterreinen.

Stoptober

Stoptober is een landelijke campagne om rokers gedurende de maand oktober te laten stoppen met roken. 80% van de rokers geeft aan te willen stoppen, maar weten niet goed wanneer dat in te plannen. Door een landelijk stopmoment in te lassen, wordt dat rokers iets makkelijker gemaakt. Een periode van 28 dagen is overzichtelijk en maakt het aantrekkelijk voor rokers om mee te doen. Immers: als je 28 dagen stopt met roken, ben je succesvol.
Naast de landelijke initiatieven, helpen ook alle GGD-en mee om Stoptober onder de aandacht te brengen.

Meedoen aan Stoptober

Iedereen die aan Stoptober wil meedoen, kan zich inschrijven via de website www.stoptober.nl. Voor deelnemers aan Stoptober is er een speciale gratis Stoptober-app. In deze app lees je wat stoppen met roken betekent voor je gezondheid, ontvang je dagelijkse tips en lees je wat je zoal kunt verwachten gedurende die 28 dagen. Ook heeft de app een communityfunctie, zodat je steun kan krijgen van bijvoorbeeld je voetbalteam, je straat of van je collega’s. Via social media (Facebook, Twitter, Instagram) blijf je op de hoogte en sta je in contact met anderen die hetzelfde doormaken als jij en kun je ervaringen uitwisselen. Je leest er alles over op www.stoptober.nl.

Initiatiefnemers van Stoptober Nederland zijn het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Trimbos, KWF Kankerbestrijding, Alliantie Nederland Rookvrij, Hartstichting, GGD/GHOR Nederland en Longfonds.

Noot voor de redactie:

Voor vragen of aanmelden kunt u terecht bij Patty Krijgsman, Adviseur Gezondheidsbevordering, via telefoonnummer 075-6519292 of e-mail pkrijgsman@ggdzw.nl.

Klik hier voor het PDF-bestand van het persbericht ‘Aftrap Stoptober’ (pdf 141kb).