Besluitenlijst Algemeen Bestuur 2022

NR Datum overleg Besluit
1. 10 maart Kadernota 2023
Het Algemeen Bestuur stemt in met voorlopige vaststelling voor zienswijze van een beleidsarme kadernota. Bij het indienen van de kadernota voor zienswijze aan de raden wordt een Raadinformatiebrief gevoegd waarin de raad wordt geïnformeerd over de voortgang van GGD 3.0 en de aandachtspunten en de gevolgen van GGD 3.0 voor de begroting 2023. Voor verzending aan de raden wordt de raadsinformatiebrief voor akkoord aan de leden van het Algemeen Bestuur voorgelegd.
2. 10 maart 1e begrotingswijziging 2022
Na de vergadering van 10 maart stelde het Algemeen Bestuur via schriftelijke consultatie alsnog de 1e begrotingswijziging 2022 voorlopig vast en voor indiening voor zienswijze bij de gemeenteraden.
3. 12 mei 1e begrotingswijziging 2022
Met in achtneming van de al ontvangen en nog te ontvangen zienswijzen stelt het Algemeen Bestuur de 1e begrotingswijziging definitief vast. Het Algemeen Bestuur heeft kennis genomen van de opmerking van gemeenteraad Zaanstad ten aanzien van de vereiste wijziging GR om een automatisch verhogen of verlagen van de deelnemersbijdrage aan de GR GGD zonder zienswijzeprocedure toe te laten en neemt dit mee in het wijzigingstraject GR.
4. 12 mei Kadernota 2023
Met in achtneming van de al ontvangen en nog te ontvangen zienswijzen stelt het Algemeen Bestuur de Kadernota 2023 definitief vast.
5. 12 mei Jaarstukken 2021
Het Algemeen Bestuur stelt de Jaarstukken 2021 voorlopige vast, met inbegrip van de voorgestelde onttrekkingen en stemt in deze voor zienswijze voor te leggen aan de gemeenteraden. Tevens kan het Algemeen Bestuur voorlopig instemmen om het positieve resultaat van € 148.832 te gebruiken ter aanvulling van de algemene reserve met € 37.622 en het overgebleven bedrag van € 111.210 te gebruiken voor de dekking van de projectleider regionale samenwerking Infectieziektebestrijding (€ 70.000) en
€ 41.210 ter incidentele dekking in 2022 van de kosten voor het wegwerken van de achterstand in informatie beheer.
6. 12 mei Begroting 2023
Het Algemeen Bestuur stelt de begroting 2023 voorlopig vast en besluit de voorlopig vastgestelde begroting 2022 voor zienswijze voor te leggen aan de gemeenteraden.
7. 12 mei Tarieven 2023
Het Algemeen Bestuur stelt de tarieven van plusproducten en projecten 2023 voorlopig vast. De tarieven worden ter definitieve vaststelling aangeboden in de vergadering van het Algemeen Bestuur van december.
8. 12 mei Plan van aanpak informatiebeheer
Het Algemeen Bestuur stelt het plan van aanpak informatiebeheer definitief vast en besluit de dekking van de incidentele kosten en structurele kosten te betrekken in de bespreking GGD 3.0. Bij de voorlopige vaststelling van de jaarstukken 2021 stemde het
Algemeen Bestuur al voorlopig in met inzetten van € 41.210 van het positieve resultaat 2021 ter incidentele dekking in 2022 van de kosten voor het wegwerken van de achterstand in informatie beheer.
9. 7 juli Jaarstukken 2021
Met in achtneming van de al ontvangen en nog te ontvangen zienswijzen stelt het Algemeen Bestuur de jaarstukken 2021 definitief vast. Tevens besluit het Algemeen Bestuur definitief in te stemmen met inzetting van het positieve resultaat van € 148.832 ter aanvulling van de algemene reserve met € 37.622 en het overgebleven bedrag van € 111.210 te gebruiken voor de dekking van de projectleider regionale samenwerking
Infectieziektebestrijding (€ 70.000) en € 41.210 ter incidentele dekking in 2022 van de kosten voor het wegwerken van de achterstand in informatiebeheer. De jaarstukken 2021 met de zienswijzebrieven dienen voor 15 juli 2022 bij de Provincie aangeleverd te worden.
10. 7 juli Andere invulling kwaliteitsmanagement
Het Algemeen stemt in met de opzegging van het contract met het bureau dat de externe audit uitvoert die leidt tot de HKZ certificering. Dit betekent dat de GGD met ingang van eind 2022 niet langer HKZ gecertificeerd is. Het Algemeen Bestuur gaat graag verder met de GGD in gesprek over een gezamenlijke, GGD en gemeenten, wijze van kwaliteitstoetsing en -verbetering.
11. 6 oktober Begroting 2023
De begroting 2023 wordt door het Algemeen Bestuur vastgesteld.
12. 6 oktober Bestuursrapportage 1e half jaar 2022
De Bestuursrapportage 1e half jaar 2022 wordt door het Algemeen Bestuur vastgesteld.
13. 6 oktober Controleprotocol 2022
Het controleprotocol 2022 wordt door het Algemeen Bestuur vastgesteld.
14. 6 oktober Jaarplanning 2023
De jaarplanning 2023 wordt door het Algemeen Bestuur vastgesteld.
15. 6 oktober

Gewijzigde Begrotingssystematiek
Het Algemeen Bestuur gaat akkoord met de voorstellen die opgenomen zijn in de memo “Gewijzigde begrotingssystematiek GGD -BIJLAGE 1- technisch memo uitwerken definities en programmabegroting” en de tekstuele verwerking ervan in de Kadernota 2024, verwerking in de financiële verordening en toegepast in de kadernota 2024. De gewijzigde voorstellen hebben betrekking op de volgende onderdelen;
1. Overheadpresentatie: op een gelijke wijze als gemeenten Overheadberekening: één percentage
2. Behandeling diverse begrotingsmutaties; onderscheid maken in wel- en niet afweegbaar voor zienswijzen Raad
3. Weerstandsvermogen en financiële positie: gebruik van vaste norm én kwantificering van risico’s
4. Tussentijdse begrotingswijzigingen: bij bestuursrapportage aanbieden ter versterking van het budgetrecht van het AB
5. Contracttaken: kostprijsberekening en aanpassing/aanscherping bestuursconvenant
6. Onvoorziene kosten: opnemen post om te voldoen aan wettelijke verplichting
7. Nieuwe programma indeling: een aangepaste programma indeling

16. 15 december

Tarieven 2023
Het Algemeen Bestuur stelt de tarieven 2023 vast.

17. 15 december

Financiele verordening
De financiële verordening wordt door het Algemeen Bestuur vastgesteld.

18. 15 december

Verkenning gezamenlijke huisvesting GGD en VrZWGGD 3.0
1. Kennis te nemen van de ambitie en haalbaarheid van gezamenlijke huisvesting met de VrZW in het pand Prins Bernhardplein 112 te Zaandam;
2. Beide directeuren te verzoeken het onderzoek te vervolgen en in de vergadering van 9 maart een update te geven en in de vergadering van 13 juli een definitief go/no go besluit voor te leggen;
3. Akkoord te gaan met een onderzoek naar de huisvesting van de publieksfunctie in Zaandam;
4. Een budget van € 75.000 beschikbaar te stellen voor de inhuur van externe begeleiding en inhuur van een architect, te dekken uit de nog aan te vragen incidentele middelen bedrijfsvoering.

Klik hier voor het PDF-bestand van de Besluitenlijst Algemeen Bestuur 2022 (pdf 70kb).